Prachtig om hier te zijn.

9 mei 2015 - Loen, Noorwegen

Hoewel Loen niet op onze Tom Tom aanwezig bleek is het wel degelijk een prachtig gelegen camping.Met heerlijk terras en een mooi gebied om uitstapjes te maken.
Dat deden we dan ook.Leuke ontmoeting bij een monument waar we onderweg stopten en ook wel een monument waar we behoorlijk van onder de indruk waren.
We waren vertrokken voor een ritje naar de Kjendalllsbreen want als je in de buurt van Gletsjers zit moet er ook minimaal een bekeken worden.
Nu even het monument.Er was een dorpje Lodalen en dat werd in 1905 door een soort van Tsunami verzwolgen doordat er een brok rots in het meer terecht kwam en er 36 mensen verdronken.Alles werd weer opgebouwd en in 1936 kwam er weer een brok ter grootte van de Eiffeltoren in het meer en toen waren er nauwelijks overlevenden.Diegenen welke overleefden vertrokken naar elders en men besloot het meer verder te dempen met de slachtoffers er nog onder.Uit eerbied voor hen werd er een kruis in het dal gezet en er een wandelpad gemaakt als een soort van Pelgrimage.Er hing een bijzondere sfeer en op het wandelpad waren een soort van Bijbelse spreuken geplaatst.Al met al een zeer spirituele ervaring.Daarna een flinke wandeling gemaakt naar de Gletsjer die dingen liggen nu nooit eens na een korte wandeling.Het leuke was dat we er alleen waren en een privé gletsjer hadden.Onderweg bij een meertje wat met stenen gedaan(verlegd) zodat de stroom nooit meer hetzelfde zou gaan.De namen van onze 4 kleinkinderen noemend ondertussen.Ook stapels met 10 stenen want uiteindelijk bestaat ons gezin nu uit tien personen.Het leuke was toen we terugkwamen bij de auto kwam er een jong stel en we zeiden tegen hen He is all yours. And put on your jacket .Ze vonden dat erg leuk.Zij ging snel haar jas halen.Onderweg hadden we nog wat foto's genomen omdat het windstil was en Kees altijd erg gecharmeerd is van bergen in het water.Hoe toepasselijk allemaal op deze dag.

1. Jo Heuberger:
    14 mei 2015