De Gouden Circle

12 november 2015 - Hveragerði, IJsland

Ons huisdier hield de wachtVandaag lag de hond niet buiten want er was heel veel ijs op de auto dus het was hem kennelijk te koud.

Vandaag stond er een lange dag op het programma met geen gouden cirkel met drie bijzonderheden maar vier.Dus het zou een gouden vierkant worden.We zouden:Pingveller bezoeken hier is de MiddenAtlantischerug die dwars over IJsland loopt goed zichtbaarDe kloof is te zien met de Euro aziatischetektonische plaat en aan de andere kant de Amerikanse plaat.De spleet is 4 kilometer breed en veertig meter diep en door de tectonische werking worden de platen elk jaar circa 2cm uit elkaar gedreven.Wij hebben geen muntje in de spleet gegooid want het was er spekglad van het ijs.Er liepen trappen langs maar die waren niet te belopen.Natuurlijk hadden we onze ijzers voor onder de schoenen in de cottage laten liggen zoals naar later bleek ook nog energie voor onze beide camera's.Want de weg die we aflegden naar Pingveller toe was er een van zo'n ongelooflijke schoonheid dat er enorm veel van de camera's verlangd werd.Op de Tom Tom stond de kortste route dus gingen we grotendeels over gravel en alles zag wit.Kees was blij dat er een local ons passeerde want dan hij een referentie om alle kuilen te omzeilen.En de uitspraak dat Noorwegen mooier is heb ik standopaede teruggenomen.Het was echt een gouden route hoewel de touringcars toeristen daar niet komen.Eens te meer duidelijk dat je als individu meer ziet.Na Pingveller naar Geisir daar kunnen we de geiser Strokkur in werking zien.De echte grote Geisir doet het niet meer doordat er toeristen dachten als je er stenen in gooit gaat hij los.Nadat een restauratie werd uitgevoerd heeft hij het af laten weten.Maar Strokkur deed zijn best soms heel hoog en soms wat minder.Heel veel borrelende modderpoeltjes en warm waterpoeltjes gezien.Daarna naar de waterval Gullfoss wat een prachtige waterval maar ook daar heel erg glad en we hadden niet de moed om naar het plateau te gaan.Maar zo een hadden we nog nooit gezien.Het verhaal is dat ze deze waterval wilden opofferen voor het maken van een krachtcentrale maar een mevr heeft hier strijd voor geleverd en dat is gehonoreerd.Nu heeft ze een standbeeld bij de bezoekerscentrum.Als laatste hadden we nog een krater op onze wensenlijst.Het werd al donker maar het lukte..Normaal kun je helemaal naar beneden lopen of er bovenop helemaal om heen.Ook dat bleek nu door de sneeuw niet mogelijk.Maar Kees zei al eigenlijk moet je er elk seizoen heen.Ik geloof hem.Daarna vrtrokken we moe maar heel blij naar de Cottage eerst nog boodschappen doen ,ik zal koken en de afwas Kees heeft weer de hele dag gestuurd en daarna de hottub in en dan.......misschien het Noorderlicht.Het is tot nu toe helder.Ondanks het al dan niet Noorderlicht had deze dag een gouden licht.