Naar de Lofoten

17 mei 2015 - Bodo, Noorwegen

De dag van de Lofoten. Dat is de bestemming waar we beiden al jaren naar uit hebben gekeken.Al willen we na de Lofoten ook nog naar de Vesteralen en misschien nog naar een ander eiland.Hoe dan ook van het hotel naar Bodo waar we de ferry zouden nemen naar Moskenes. Deze zou alleen in de zomer erg vol zijn maar we zouden nu niet hoeven boeken.Dat klopte.Overigens we hadden een heerlijk ontbijt met veel vis en dat is allemaal van die ingelegde allerlei smaken haring.Smullen en Kees van de zalm.Ons was geadviseerd ook nog even via de Saltstraumen te gaan.Dat is een soort van kloof in het water die op een bepaald moment een enorme watermassa kan produceren.Het zou wat om zijn.Maar omdat we beslist met de boot wilden en te bang waren dat we deze ene overvaart zouden missen hebben we dat letterlijk links laten liggen.Het was maar twee uur rijden maar toch.We hebben in de ochtend wel even naar de Noorse koninklijke familie gekeken.Onderweg veel mensen in klederdracht wat ook een mooi gezicht was.Bij de haven aangekomen was het een drukte van jewelste. Grote geluidsinstallaties en allemaal mensen in klederdracht welke rondliepen.We begrepen er niets van en ik besloot een echtpaar aan te schieten.Wat bleek de Hurtigruten zou over 30 minuten aanmeren en dan worden ze verwelkomt door een groep dansers met muziek.Nou dat pikten we mooi weer even mee.Daar hoorden we de toeter al en de grote boot kwam aangevaren met allemaal publiek op de voorplecht.Best wel indrukwekkend en de dansers begonnen met muziek de dans. Blijkt dat er bij bijna elke haven wel wat is.Toen konden we zelf aan boord.het was niet druk dus we konden de 4 uur durende overtocht mooi aan de voorkant bij het raam zitten.Heerlijke stoelen dus dat zat wel goed.We hadden een pension geboekt voor twee nachten want de Westkust zou de mooiste kant zijn.We moesten bij A zijn.Vlak bij de aankomst van de veerboot.We werden verwelkomt door een aardige dame met de vraag of de auto anders kon want er moesten nog meer auto's bij.Aan de overkant was een flinke parkeerplaats maar dat kon beslist niet.Er hing in de hal een groot bord of we de schoenen in wilden wisselen voor huismuilen.Dat was het begin.We moesten twee hoog en daar waren 4 soort van zolderkamertjes en een etage lager een douche en een toilet en een keukentje..Het was erg gehorig en een gezin welke de volgende ochtend alweer om 5 uur op stond maakte dat we niet echt lekker hadden geslapen.Daarbij komt dat je moest fluisteren.Wat misten we een hut.Kees vroeg of er ook nog een derde nacht mogelijk was.Ik schrok me rot want dat was het laatste waar ik nog zin in had.Liever verder en wat anders zoeken.Het was wel een leuke vissersplaats waar de stoere vissers allemaal in Rorbuers verbleven.Dat zijn allemaal verbouwde vissershuisjes.Bleek ook dat we echt aan de punt van het eiland zaten.er lagen op het terras namaakslangen.Kees stoorde zich daar erg aan maar zoals hij later opmerkte dat het wel eens zou kunnen zijn om de meeuwen af te schrikken.Dan blijft je terras schoon.gezien de poetsdwang van hospita zal dat zeker het geval zijn geweest.'s Avond lekker rond gewandeld.Veel stokvis en je kunt foto's maken wat je wil.De geur krijg je er niet op.Maar apart is het wel.