Nog even naar Skjolden

29 mei 2015 - Vik, Noorwegen

SkjoldenOok in Skjolden waren we 30 jaar geleden.Daar bewaarden we hele leuke herinneringen aan.Daar was het ook dat er een echtpaar ons aanraadde een bepaald weggetje te nemen als je niet bang bent voor autorijden.Toen hebben we dat weggetje wel gereden maar nu spraken we af dit niet te gaan doen.Er waren al genoeg heikele weggetjes geweest en we wisten toen nog niet hoe bar de tocht zou zijn zonder dat weggetje.Dat overigens gesloten bleek.Maar goed op weg vanuit Stryn omdat we een omweg te overbruggen hadden moesten we de Sognefjell over.Het is een toeristische weg dus zeer aannemelijk dat deze open was.Nog even genoten van de reis vanuit Stryn naar de Fjell.Ook dat is een prachtig gebied.Overigens we hadden de Sognefjell toch wel gedaan want mijn wens was om nog wat van de Jotunheimen mee te pikken.En er dwars doorheen ging al helemaal niet dus dan maar er flink langs.Nou dat deden we .Een smalle weg in een vreselijk dik pak sneeuw en hartstikke koud.Ik had voor de reis tegen Kees gezegd hoe leuk het zou zijn het tentje op de Jotunheimen neer te zetten.Dat werd natuurlijk nog even gememoreerd waar we natuurlijk hartelijk om moesten lachen.Gelukkig waren er weinig tegenliggers en we zouden ook niet geweten hebben hoe we daar op moesten reageren.Komt tijd komt raad was het motto.Als we van de weg af raakten was het te verwachten dat we met een salto zijwaarts naar beneden in de sneeuw zouden gaan.Niet bepaald de goede kant.Kees was bang dat er een flinke hoeveelheid sneeuw op de auto zou komen.Kortom elk onze eigen invulling van als.... En ja hoor daar komt om een bocht ineens een auto met aanhanger op ons af.De Noor gebaarde dat we achteruit moesten gaan.Kees probeerde het wel maar staakte de poging.Achteraf bleek dat de Noor hem zat te dollen want we hebben nog nooit iemand met een aanhanger op zo'n spectaculaire zigzag manoeuvre achteruit zien gaan.Hij knipperde en wij konden er langs.Het was echt de enige keer dat we het idee hadden dat er geen rekening met elkaar gehouden werd.Normaal was het echt overal rustig rijden en ruimte aan elkaar geven.Nou ja in elk geval kwamen we heelhuids in Skjolden aan.Leuk om weer te zien en ook daar was het weer prachtig.Daarna naar Sogne dal en over met een veer naar Vangsness. En toen kwamen we met zon aan in Vik en doken gelijk een camping op met een geweldig uitzicht over de Sogne Fjord.De eigenaar raadde ons aan om even rustig een hut uit te zoeken en dat deden we.Pal aan het fjord met de toppen van de bomen voor ons.Dus we hadden ook veel vogels.Topdag voor Kees.Lekker buiten zitten vogels om je heen en zo'n prachtig uitzicht vanaf je terras waar de cruiseschepen weer langskwamen en de Bergen expres.Hier zou het wel een tijdje uit te houden zijn.Maar morgen weer een dag.