Dezelfde dag

28 mei 2015 - Hellesylt, Noorwegen

Huisje waarin we 30 jaar geleden verbleven.Ja dan heb je de Trollstigen gehad en dan wacht er weer wat moois achteraan.De Adelaarsweg richting Geiranger. Het is de derde keer dat we naar Geiranger gaan.Maar het is de eerste keer van deze kant af.Het is een wirwar van haarspeldbochten omhoog en ook weer naar beneden.Bovenaan gekomen heb je een prachtig uitzicht over het fjord.Uiteraard ging er net ook een cruiseschip die kant op.Bij elke bocht naar beneden was het uitzicht weer even mooi.Dat is het overigens vanaf de andere kant ook en daar wilden we even naar informeren of we die weg konden rijden. Geiranger zelf is niet veel maar wel erg mooi.Men zegt dat het het mooiste fjord is.Aangekomen in Geiranger meteen naar de info.Daar kwamen net de ANWB Hollanders uit een hotel waar ze geluncht hadden zij hadden een bus uitstapje.Bij de info vertelden ze ons dat het er niet in zat dat de weg naar Grotli de komende dagen open zou gaan.Heel jammer want dat is 300 km omrijden en onze route aanpassen.Anderzijds weer een alibi om toch nog eens terug te gaan meer in het seizoen.Maar we wilden niet meteen de boot pakken want we wilden nog even kijken waar we 30 jaar geleden zaten in een hut.Dan ga je de andere kant een stuk op.Weer alle haarspeldbochten omhoog en jawel hoor in de hoogte onze hut met daarachter de waterval.Prachtig uitzicht van de andere kant en ik vond het eng om even voor de hut te rijden het was nogal steil en zo zie je als je jonger bent is dat minder een probleem.Ik herinner me alleen dat de kinderen er niet konden ballen.Grappig is dat.Ook herinner ik me dat de weg er naar toe steeds weer prachtige uitzichten waren waar ik elke keer uit wilde stappen.Maar dat was ik deze reis wel ontwend want het weer en Kees waren uitstekend in staat het uitstappen te minimaliseren.Hetgeen niets af deed aan de schoonheid welke we te zien krijgen.We zagen later dat de waterval die van achter het huisje kwam meer zichtbaar was gemaakt in het dal met een trappenplatform dus daar gingen we ook nog even genieten hoewel veel trap treden dat dan wel weer.Maar het was prachtig.Nog even een ijsje eten in Geiranger en het was bijna 17.00 zodat we het veer naar Hellesylt konden nemen.Dat is een duurdere oversteek dan naar het vasteland want daar gaan veel toeristen als een soort van Fjord Cruise op maar wij hadden natuurlijk de auto nodig verderop.Maar mooi was het wel weer om via de fjord te reizen.Heel hoog en heel mooi.Komen we later van het veer af en ik kijk rechts zie je weer een mooie waterval.Gelukkig stond er nog een mooie bronzen beeldengroep dus we stapten even uit.Want we zouden naar Stryn gaan om een hut te zoeken en dat zou voor onze begrippen wel eens laat kunnen worden.Leuk is dat we in Stryn onze boodschappen gingen doen toen we in Loen verbleven.Dus bijna weer op bekend terrein.Daarvan daar gaan we richting Sogne fjord en dat is ook weer een fjell over.Nou ja we zoeken ze wel op lijkt.