Zo'n gave dag

20 mei 2015 - Andenes, Noorwegen

broedende meeuwenDaar ging het weer.Vanuit Gullesfjord naar de Vesteralen. We hadden een kroon te kort voor de contante betaling dus we hebben er een liedje voor gezongen bij de groene box waar we het geld in moesten doen.Het was prachtig weer en we hoopten na een mooie rit in Andenes aan te komen.Wat is er zo bijzonder aan Andenes?Daar kun je walvissafari's doen.Maar we waren te vroeg in het seizoen.Het was prachtig weer ,wat dat betreft kon het niet beter.De Vesteralen is weer een prachtig Noors eilandenreeks  en weer van een andere natuurorde dan de Lofoten. De henenkant was voornamelijk erg mooi en er stonden mooie huizen.Veel agrariërs.Door het mooie weer konden we heerlijk aan de picknicktafel aan de koffie.Toen we in Andenes aankwamen bleek er bij een kantoor mensen buiten te zitten.Wij heen.We want a Whalesafari vroegen we.Zijn jullie Nederlanders was de wedervraag.Bleek dat de eigenaar een Nederlander was en vanaf 1 mei de ritten maakte.Hoera maar is er plaats.Jawel om 17 uur ga ik met twee boten en kunnen jullie mee.Heel blij en we kregen nog seniorenkorting ook.Maar niet gezien met welke boot e.e.a ging gebeuren.Nou daar kwamen we snel achter de RIB36 zoek het maar op.Een razendsnelle opblaasboot met zitjes waar je ongeveer in staat en je krijgt kleding aan waarvan je zegt hoe kom ik er in maar vooral hoe kom ik daar weer uit.Nou ja A zeggen en dan B ook.We lieten ons niet kennen.Wij hadden ondertussen alle tijd om slaap ruimte te zoeken in de omgeving en dat zou op een rijafstand van 20 minuten kunnen.Wij die richting op.Ondertussen kwamen we langs Bun Pris en deze had heerlijke muffins dus wij lachend zullen we nog even?Maar voor we daar waren was er een poppenhuisje in de tuin van iemand en we vroegen of we daar konden slapen.Dat kon.Dat was zo geweldig verzorgd en in elkaar geflanst dat ditzelfde gebeurd zou kunnen zijn bij mijn schoonvader.Die zag ook kans om van sjoelbak stenen van alles in elkaar te maken zolang je maar niet hoefde te sjoelen want de stenen waren op.Mijn schoonouders verhuurden ook en dat was ook zo leuk hoe ze dat verzorgden.Dus wij voelden ons onmiddellijk thuis.Ook daar hebben we uiteraard uitzichtfoto's van gemaakt.We vonden het vooruitzicht van de safarie best wel spannend maar ook heel leuk.16.30 moesten we aanwezig zijn en we waren er om 16.00.de eigenaar een echte inmiddels Noorse zeebonk bleek onze kapitein te worden en een hele leuke walvisbioloog zou ons e.e.a vertellen voor de reis en tijdens de reis.Heel bijzonder om de verschillen in walvissen te zien en te beluisteren.Wat vooral Kees zo leuk vond dat ze daar sperm whale heten en wij ze potvis noemen.In Andenes en omgeving zijn vnl. de mannen en de vrouwen met jongen zwemmen in warmere wateren.Dat weten we want we zijn voor ze in Hermanus Zuid-Afrika geweest maar geen een gezien.Dus of dit vandaag ook het geval is?In elk geval we zagen de pakken hangen met bijbehorende mutsen en wanten en ik ging gelijk maar naar de XXl want ik zag de bui alweer hangen.wat een gedoe zo'n pak.Daarna nog een zwemvest en ik dacht waar laat ik mijn spiegelreflex camera.Kees nam de kleine deze kon in de waterdichte zak van het pak.Ik dacht ik laat hem achter.Niks daarvan zei de gids want met een Sony maak je de mooiste foto's.Ik moest hem onder mijn pak doen en anders bewaarde hij hem en zou hem geven als we gingen spotten.Dan maar onder mijn pak.Dan kun je in elk geval je kraag niet omhoog doen en vooral de bovenkant van je pak niet dicht.De Capuchon bleef niet zitten(ondingen) en natuurlijk gingen we voorin zitten.Kortom het zou een warme trip worden maar niet heus!Jezus (sorry) wat ging dat ding hard.En wat is het water hard.Hij klapte als een gek en volgens mij had onze kapitein er erg veel lol in.Maar in het nu blijven en de kou en pijntjes even vergetend was het een werkelijk geweldige ervaring om op deze manier de zee op te gaan.Je moest als op een paard als er een grote golf kwam moest je staan.Maar er werd niet gezgd wat er gebeurde als je te laat ging staan.Kees heeft natuurlijk weer commentaar.Je moest vooral meegaan zegt hij nu.Hij verteld nu dat hij v.n.l op zijn tenen heeft gestaan.Met samengeknepen knieën.Als ik dat toen had geweten Ha Ha.Mutsen en wanten hadden we natuurlijk ook niet gepakt.Kortom gelukkig waren we na een ruim uur varen op de plek waarop het zou kunnen gebeuren.Heerlijk die rust en stilliggen op het water.Ondertussen bleek door de onderwatergeluiden die we met een koptelefoon mochten beluisteren er een niet al te ver te zijn.En jawel spuitend water en daar was er een.Wat een joekel maar je kon door de golfslag niet al te goed zien.De rug en bovenkant kop.Op een gegeven moment zei de gids Hello guys your camera ready?En jawel op dat moment dook de walvis naar beneden met een mooie staartslag.Iedereen werkelijk laaiend enthousiast.Maar daardoor trok een meneer aan boord het niet en deze werd onwel.Bleek een hartpatiënt te zijn met net een operatie achter de rug.Moest plat ,hulp aan alle kanten en de kapitein zei ,geen discussie we keren onmiddellijk om en hij belde tegelijkertijd om een ambulance.Hij draaide en ging toch met een gang!We klapten over het water en soms vlogen we.Wat waren we ver uit de kust.Het bleef ook spannend voor die man maar er was een arts aan boord en deze bleef hem controleren.Ik was blij dat ik het leven had en wilde dat ook houden.Kees vond het zo gaaf.Die zat echt te stralen.Toen we aan de haven kwamen stond er een ambulance en daar kwamen twee meisjes van kleine tengere lengte met een rolstoeltje aan.Meneer aan wal getild hij bleek alweer redelijk te pas.Later bleek dat er teveel spanning voor hem was en is gewoon naar zijn hotel gegaan.Toen dit alles gebeurd was kwam de kapitein en zei Back to the whales again.O jee natuurlijk daar moesten we volgens die arts ook nog even naar terug voor onze waar voor het geld.Afstappen deed ik maar niet maar het had me niks gescheeld als we niets meer gingen doen en aan de soep met brood zoals ons was beloofd.Nou daar gingen we weer.Vooral op zijn hardst.De andere boot kwam inmiddels zeer voldane mensen terug.De gids verteld dat de andere boot ook nog wat had gezien en hem was ongeveer de plek aangewezen.Nou ja en daar lagen we weer te turen over de zee.Ja hoor daar was er weer een.Guys en de camera's weer.Op een gegeven moment vol gas en jawel hoor weer een.Stukje verder drie spuitgasten.We hadden waar voor ons geld.De gids was helemaal euphoor. Hij heeft over drie jaar 820 foto's van staarten en hij had er nu weer twee nieuwe bij.Hij kent ze allemaal uit elkaar.Wij gingen voldaan huiswaarts.Heerlijk aan de bloemkoolsoep en spicy tomatensoep.Maar voordat we de pakken uit hadden was er weer een tijdje voorbij.We kwamen pas om 2130 de haven in en gingen om 17.00 weg. wat een tocht.Maar geweldig was het.Daarna in ons hutje lekker zalm gebakken met gebakken aardappeltjes.En zeer rozig en blij naar bed.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marian Langereis:
    27 mei 2015
    Wat genieten jullie weer van de reis. LEUK DAT JE HET MET ONS DEELT. Ik zou zo wel naar jullie toe willen. Volgende week zit ik in Drenthe op een tekenvakantie, ook leuk. Vanessa wil je verhaal ook lezen, ik stuur deze naar haar door. Groetjes en houd het droog.
  2. Jo Heuberger:
    28 mei 2015
    Geweldig om mee te maken